Otse põhisisu juurde

Teistmoodi IT

 Ekraanilugejad ja kõnesüntesaatorid ...

 

Kuna minu arvates on nägemisprobleem väga tihti asi, otsustasin natukene rohkem uurida just selle kohta, kuidas mugavaks oma tööd teha, kui sa vaegnägamise tõttu tavaarvutiga hakkama ei saa ...       
Ekraanilugejad on tarkvaraprogrammid, mis võimaldavad pimedatel või nägemispuudega kasutajatel lugeda arvutiekraanil kuvatavat teksti kõnesüntesaatori või punktkirjaekraaniga. Ekraanilugeja on liides arvuti operatsioonisüsteemi, selle rakenduste ja kasutaja vahel. Kasutaja saadab käsud, vajutades arvutiklaviatuuril või punktkirjaekraanil erinevaid klahvikombinatsioone, et õpetada kõnesüntesaatorit, mida öelda ja rääkida, kui arvutiekraanil toimuvad muudatused. 
Käsu abil saab süntesaator käskida sõna lugeda või kirjutada, lugeda rida või täisekraanil teksti, leida ekraanilt tekstistringi, teatada arvuti kursori või fokuseeritud üksuse asukoht jne. Lisaks võimaldab see kasutajatel teha täpsemaid funktsioone, nagu kindla värviga kuvatud teksti leidmine, ekraani ettemääratud osade nõudmisel lugemine, esiletõstetud teksti lugemine ja aktiivse valiku tuvastamine menüüs. Kasutajad võivad õigekirjakontrolli kasutada ka tekstitöötluses või lugeda arvutilehe lahtrid ekraanilugejaga.

Ekraanilugejaid saab praegu kasutada personaalarvutites, kus töötab Linux, Windows ja Mac, IOS, Android ja palju muud. Igal ekraanilugejal on erinev käsustruktuur ja enamik neist toetab mitmesuguseid kõnesüntesaatoreid. Hinnad ulatuvad tasuta kuni 1200 dollarini.

Tuntud ekraanilugejad:

§  BRITTLY

§  CakeTalking

§  CDesk Compass

§  COBRA

§  Dolphin Guide

§  Eye-Pal Ace

§  iMax for Mac

§  JAWS for Windows

§  NVDA

§  Orca

§  Speakup

§  System Access

§  Thunder Free

§  VoiceOver

§  ZoomText Fusion

 

Kõnesüntesaatorid on tekst-kõneks süsteemid, mida kasutatakse arvutitega. See võib olla arvutisse sisestatud kaart, kaabli abil arvuti külge kinnitatud karp või arvuti helikaardiga töötav tarkvara. Kõnesüntesaatorid on programmeeritud sisaldama kõiki keele foneeme ja grammatilisi reegleid, mis võimaldab sõnu õigesti hääldada, kuigi nimed ja liitsõnad võivad tekitada probleeme, kuna need sisaldavad sageli ebatavalisi kirjaviise ja tähekombinatsioone. Mõni sünteetiline kõne kõlab robotlikult; üha rohkem uusi tooteid kõlab aga peaaegu inimlikult. Hinnad jäävad vahemikku umbes 150 kuni 1000 dollarit ning ekraanilugeja ostmisel on tavapäraselt kaasas tarkvara süntesaatorid.

Tuntud kõnesüntesaatorid:

§  DECtalk USB

§  Elpquence

§  Microsoft Speech Engine

§  TexTALK for Windows

§  TripleTalk USB


Kasutatud allikad:

https://www.afb.org/blindness-and-low-vision/using-technology/assistive-technology-products/screen-readers

 

 

 

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

IT juhtimine ja riskihaldus

Mark Zuckerberg    Mark Elliot Zuckerberg on Ameerika Ühendriikide ettevõtja, Facebooki kaasasutaja koos Harvardi kaastudengite Dustin Moskovitzi, Eduardo Saverini ja Chris Hughesiga. Zuckerberg on Facebooki tegevjuht ja juhatuse esimees. Ta omab ettevõttes 24-protsendilist osalust.  Zuckerbergil tekkis huvi arvutite vastu juba varajases eas; umbes 12-aastaselt kasutas ta Atari BASIC-i sõnumiprogrammi loomiseks, mille ta nimetas "Zucknet". Tema vanemad palkasid eraarvutiõpetaja David Newmani kord nädalas majja ja töötama Zuckerbergiga. Hiljem õppis Zuckerberg New Hampshire'is eksklusiivses ettevalmistuskoolis Phillips Exeteri akadeemias. Seal näitas ta vehklemises annet, saades kooli meeskonna kapteniks. Ta paistis silma ka kirjanduses, pälvides klassiku diplomi. Pärast Exeteri lõpetamist 2002. aastal astus Zuckerberg Harvardi ülikooli. Pärast teist aastat lõpetas Zuckerberg ülikooli, et pühenduda täiskohaga oma uuele ettevõttele Facebook.  Zuckerberg ja tema sõbrad Dusti

Arendus- ja ärimudelid

Arendusmudel Kosemudel (Waterfall) Kosemudelit  kasutati selliste ettevõtterakenduste väljatöötamiseks nagu kliendisuhete haldamise ( CRM ) süsteemid, personalijuhtimissüsteemid ( HRMS ), tarneahelate juhtimissüsteemid, varude haldamise süsteemid, jaemüügikettide müügipunktide süsteemid jms. Sellist  süsteemi  kasutati tarkvara arendamisel märkimisväärselt kuni  2000.  a astani. Kosemudel on lihtne ja hõlpsasti mõistetav ning kasutatav. Mudeli jäikuse tõttu on seda lihtne hallata - igal etapil on konkreetsed tulemused ja ülevaatusprotsess. Selles mudelis töödeldakse ja lõpetatakse etappe ükshaaval. Faasid ei kattu. Mudel sobib hästi väiksemate projektide jaoks, kus nõuded on selgelt määratletud ja väga hästi mõistetavad. On olemas mõningaid piirkondi, kus jätkuvalt eelistati kosemudelit: -   Mõelgem süsteemile, kus inimese elu on piiril, kus süsteemi rike võib põhjustada ühe või mitu surma.  -   Mõnes riigis võivad sellised äpardused viia vastutusega inimeste vangistamiseni.  -   Mõelg

Arpanetist Facebookini - Interneti kujunemislugu

Tänane jutt on kahest nähtust interneti ajaloost ...  IBM International Business Machines ilmus 1924. aastal uue ettevõtte nimena, mis loodi kolme ettevõtte ühinemise tulemusena. Tulevase IBMi lõi Charles Flint 1900. aastal, ettevõte kandis nime International Time Recording ja tegeles kellade tootmisega. 1911. aastal ilmus Computing Tabulating and Recording Company (CTR). Rahvusvaheliste ärimasinate nimetus võeti kasutusele 1917. aastal CTR Kanada haru jaoks. Kuni II maailmasõjani oli IBMi põhitegevuseks perfokaardilehtede tootmine. Siis oli see väga edumeelne ettevõte, mille sissetulekud olid dünaamiliselt kasvavad. Täna International Business Machines (IBM) on ülemaailmne tehnoloogiaettevõte, mis pakub riistvara, tarkvara, pilvepõhiseid teenuseid ja kognitiivset arvutust. TETRIS Tetris on videomäng, mis on ilmunud Moskvas. Vene teadlane Aleksei Pajitnov töötab välja Tetrise esimese versiooni Electronika aastal 1960. Aastal 1985 Tetris kantakse IBM-i arvutisse ja  ta levib kiiresti k